Dle § 821 občanského zákoníku a § 439 zákona o zvláštních řízeních soudních (dále jen „ZŘS“), rozhodne-li soud, že k osvojení nezletilého není třeba souhlasu rodičů, je zapotřebí jmenovat opatrovníka, který tento souhlas za rodiče udělí. Tento opatrovník je povinen zjistit všechny rozhodné skutečnosti týkající se osvojovaného dítěte a jeho rodiny, které by mohly mít vliv na rozhodnutí o osvojení. Zvláště pak, jestli existuje širší příbuzenstvo, které by mělo zájem o nezletilého pečovat. Dále má za povinnost vyslechnout osobu, v jehož péči se dítě nachází.[1]
Občanský zákoník, ani § 439 ZŘS neodkazuje na povinnost soudu jmenovat opatrovníkem konkrétní osobu. Z praxe Úřadu pro mezinárodněprávní ochranu dětí jde ve většině případů o orgán sociálně-právní ochrany dětí (dále jen „OSPOD“), který vede spisovou dokumentaci dítěte. S ohledem na ustanovení § 807 občanského zákoníku, kdy je v řízení o osvojení soud povinný jmenovat opatrovníka, který nahradí souhlas dítěte mladšího 12 let s osvojením, často nastává situace koncentrace rolí OSPOD, kdy je stejný OSPOD jmenován v obou případech, i když v jiné části procesu zprostředkování osvojení, případně osvojitelností dítěte (aktivní legitimace k zahájení řízení o tom, zda je třeba souhlasu rodiče). OSPOD se tak dostává do středu zájmu rodičů dítěte a dítěte samotného.
Koho by měl soud opatrovníkem jmenovat? Zákon na osobu opatrovníka nestanoví žádné zvláštní předpoklady, proto lze vedle OSPOD opatrovníkem ustavit i jinou vhodnou osobu. Ta bude povinna zjistit všechny rozhodné skutečnosti týkající se osvojovaného dítěte a jeho rodiny, které by mohly mít vliv na rozhodnutí o osvojení, tedy je zde jistý požadavek základní odborné erudice. Například u jmenování opatrovníkem advokáta lze namítat složitost (a tím časovou prodlevu) získání informací a splnění podmínek, za kterých má být souhlas udělen. Těžko si představíme advokáta, jak provádí sociální šetření v rodině dítěte a vyslýchá pečovatele dítěte.
Nabízí se možnost jmenovat OSPOD v blízkosti bydliště dítěte, který je oprávněn k výkonu sociálněprávní ochrany dětí, a tedy má možnost zjistit rozhodné informace nutné k udělení souhlasu jednoduše, rychle, přesně a umožnit dítěti, co nejrychleji, ale transparentně, být osvojen.
[1] Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. § 821 odst. 2.